Oldalak

2013. március 2., szombat

Egy éves a 2-es villamos - visszaemlékezés

Ünnepélyes kereteken belül 2012. március 2-án délután 2 órakor átadták Szeged új, 2-es jelzésű villamosvonalát, a lengyel PESA-gyár új villamosainak hivatalos forgalomba helyezésével együtt. Nézzük meg, mi történt azóta a 2-es körül. Először is pár szó a járat elődjeiről, a 2-es és 83-as buszokról.


Egy Volvo 7700A halad át a Belvárosi hídon az Erdély tér
felé. A külön nem jelölt képeket Bohus Dávid készítette.
2 - A kettes busz nem véletlenül kettes, és nem 82-es: ugyanis ezt eredetileg nem autó-, hanem trolibuszvonalnak tervezték A járatot a Szegedi Közlekedési Társaság indította 1985-ben, mint a tervezett új trolibuszjáratot autóbuszokkal feltáró vonalat. Eredetileg a Vértói út végállomásról indulva a Rókusi körút - Kossuth Lajos sugárút - Stefánia - Belvárosi híd útvonalon közlekedett, majd innen a 2012-essel megegyező útvonalon haladt az Erdélyi térig. A vonalon a forgalom ex-BKV-s Ikarus 280-asokkal indult meg. Miután elvetették a trolibuszvonal megépítésének ötletét, 1998. április 1-én - további két kísérleti vonallal együtt (90, 90R) - az SZKT átadta a vonalat - az azon használt járművekkel együtt - a Tisza Volán Rt. részére. A vonal egyéves üzemeltetése után, 1999. november 15-én a Tisza Volán a járat végállomását Makkosházára helyezte át. Két évvel később, 2001-ben mintegy fél évig a vonal csak az újszegedi víztoronyig közlekedett csatornázási munkák miatt. Ez évben megindult a viszonylat 2A jelzésű betétjárata is, amely a belvárosi szakaszon eltérően Mars tér - Széchenyi tér - Belvárosi híd útvonalon közlekedett csúcsidőn kívül és szabadnapokon. A 2A több szempontból eltért a klasszikus betétjáratoktól, hiszen épp a csúcsidőn kívül, illetve szombatonként közlekedett, az akkor még csúcsidőn kívül csak 30 percenként közlekedő 2-est sűrítve. A Tisza Lajos körút 2004-ben történő felújítását követően szeptember 1-jétől megszűnt a 2A viszonylat és egyúttal a 2-es Anna-kút - Stefánia szakasza is. Ezt követően a 2-es viszonylata a Mars tér - Széchenyi tér érintésével haladt át a belvároson.2012. március 3-i üzemkezdettől a járat útvonala Mars tér - Erdélyi tér szakaszra rövidült, és a 72-es jelzést viseli.

Mercedes-Benz Conecto 628.320
Makkosházon 2009. november 22-én.
83 - A vonalon 1981. október 11-én indult meg a forgalom a Vértói út és a Honvéd tér között. Majd 1985-től Makkosháza - Személy pályaudvar, 1987-től pedig a Vadkerti tér végállomások között közlekedett. A viszonylaton a kezdetekben jellemzően Ikarus 260 típusú szóló autóbuszok közlekedtek. A kilencvenes évek közepén az alsóvárosi Vadkerti tér végén megépült az autóbusz-forduló, kiváltva a Sárkány utca - Araszt utca - Tompa Mihály utca - Vadkerti tér háztömb megkerülését, így megkezdődhetett a csuklós autóbuszok közlekedése a vonalon. A viszonylat betétjárata a 83A Makkosház - Személy pályaudvar vonalon közlekedett, valamint a korábbi években 83H viszonylaton iskolai napokon sűrítő járat is ingázott Makkosház és a Honvéd tér között.

A 2-es villamos

102 indul vissza az Indóház térre 2012. március 2-án.
Fotó: Fritz Gergely.
Március 2-én délután 2-kor végre először csilingelt a 2-es, majd másnap üzemkezdettől menetrend szerint közlekedett már. Május 22-én megérkezett Szegedre a kilencedik, s egyben utolsó PESA 120Nb típusú villamos, melyet a hónap végén egy nagyobb ünnepély keretében adtak át a városnak a Széchenyi téren, melyben felvonultatták az utóbbi 105 év valamennyi szegedi villamosát is.

Az elmúlt egy évben sem maradtunk téma nélkül, valami mindig zajlik Szeged legújabb villamosvonala körül:

Fotó: Trefhetes / Indafotó
átadták a vonalat



Összességében pedig élvezhetjük, hogy igenis országszerte elismert közösségi közlekedéssel rendelkezünk.