Oldalak

2012. december 21., péntek

Megújulhat a 4-es, új trolik, villamosok jöhetnek

Épp, hogy lezárul a nagyprojekt, itt a kisprojekt.

A pénteki közgyűlés dönt többek között arról a megközelítőleg 10 milliárd forintos fejlesztési csomagról, amelyet a tömegközlekedési nagyprojektet koordináló Szeged Pólus Nonprofit Kft. és a Szegedi Közlekedési Kft. dolgozott ki. Tóth István Tibor, az SZKT ügyvezető igazgatója elmondta: ezek olyan beruházások, amelyek a most futó, közel 30 milliárd forint értékű nagyprojektből kimaradtak. A javaslatokból a szükséges minimumot tartalmazó tervet állítottak össze.

A kisprojektben az „apróbb tételek" mellett szerepelne a 4-es villamosvonal felújítása a Dugonics tér és a kecskéstelepi végállomás között. Az indoklás szerint a vonal utasforgalma 2005 és 2008 között 20 százalékkal nőtt, naponta 3000 utast szállít. Mivel kitérőkben kerülgetik egymást a villamosok, ezért 10 percnél sűrűbben nem közlekedtethető a járat. Idén az utaslemaradások miatt a 120 férőhelyes Tatra villamosok helyett csatolt szerelvények álltak szolgálatba, hogy egyszerre 200 utast tudjanak elvinni. A sínrendszer a hetvenes években épült, a folyamatos karbantartás ellenére korszerűsítésre szorul, az útátjárók rossz állapotúak.

Leromlott a pálya állapota a Petőfi sugárúton. A szerző felvétele.

A város új trolikat szerezne be. A cégvezető szerint minimum 20 jelentene megoldást, mert az SZKT 55 darabos állományában – a nagyprojektben érkező 13 új jármű ellenére – 20 olyan, Škoda típusú trolibusz maradt, amelyek 20-22 évesek, ezeket le kellene selejtezni.
A tervben szerepel új villamosflotta vásárlása is. Legalább 11 új járműre lenne szükség, hogy a nagyprojektben beszerzett 9 alacsonypadlós PESA mellett korszerű járművek vihessék az utasokat a 3-as és – pályarekonstrukció után – a 4-es vonalon is.

A Pulz utcai remízbe alsó esztergagépet tervez a Szeged Pólus és az SZKT, amely a kerékszereléseket könnyítené meg.

Ha a közgyűlés rábólint a fejlesztési elképzelésekre, lista alapján a Szeged Pólus megvalósíthatósági tanulmányt készít, költségeket elemez. A 2013-ig tartó uniós költségvetési ciklusban még összesen 31,71 milliárd forint áll rendelkezésre a városi és elővárosi közösségi közlekedés fejlesztésére. Pályázni a keret kimerüléséig lehet, vagyis minél előbb be kell nyújtani a terveket. Várhatóan önerő is kell majd a megvalósításhoz, de még nem tudni, mennyi. (A szegedi nagyprojekthez 13,6 százalék saját forrás kellett, a fővárosi önkormányzat 42 milliárdos villamos- és trolibeszerzését 99,8 százalékban támogatja az Unió és a magyar állam.)

Másodközlés a delmagyar.hu cikke alapján.