Oldalak

2013. május 14., kedd

Félkész állapotban az Ikarus-Skoda troli prototípusa

Pár kép került napvilágra Szeged új troliflottájának prototípusáról. Március végén már beszámoltunk a jármű készítésének megkezdéséről, most azonban már jóval előrehaladottabb a folyamat.

Fotók: Ikarus
A prototípus várhatóan augusztusban érkezik a városba, majd 2014. szeptemberéig jön a többi 12 is. A járművek, melyeknek darabára 800 ezer euró (azaz mintegy 228 millió forint), természetesen 100%-ban alacsonypadlósak, utastérben is klimatizáltak, 18,75 m hosszúak, 2,55 m szélesek lesznek, és 124 utas fér majd el rajtuk. Továbbá baleset, vagy áramszünet alatt akár 7 km-t is meg tudnak tenni felsővezeték nélkül legkorszerűbb, lítiumos akkumulátorainak segítségével. A szakértők szerint az ári magas a piacon, erre a megnyugtatónak szánt válasz az, hogy mégis főként hazai elemekből, teljes mértékű magyar tervezésből és itthon készülnek ezek a kocsik. Ezzel támogatva a hazai ipart, ugyanis az elmúlt három évben érvényes buszbeszerzési moratórium miatt ez a hazai buszgyártóknak az első komolyabb megrendelése. A jármű elektronikáját a Plzen városában működő Skoda Electric a. s. készíti, a többi alkatrész magyar.

Hátulról is szépnek mondható a konstrukció.
A jármű formavilágát maga a NABI Sirius megalkotója, Tóth János készítette. A trolibuszok darabonként 800 000 euróba (228 millió forint) kerülnek. Ez persze nem olcsó ár, de nem is akármilyen trolit kapunk cserébe: 18,75 méter hosszúságú, 124 fő fér el kényelmesen, 65 km/h a végsebessége (ám ez 50-re lesz korlátozva), felsővezeték nélkül akár 7-7,5 kilométert tud majd megtenni (max 35 km/h sebességgel). A csuklószerkezetet a Hübner szállítja, az ülések a már jól ismert (az SZKT-ARC troliban is ilyenek vannak) STER-től származnak. A belső vizuális utastájékoztatást két nagyméretű LCD kijelző képviseli. Több alkatrész készült Magyarországon, az ajtók azonban nem csak, hogy itthon, de a szegedi Ikarus gyárban készültek.