Oldalak

2014. február 21., péntek

Magyar Közlöny: nagysebességű vasút épülhet Szeged, Szabadka és Baja között 2027-ig

A Magyar Közlönyben megjelentek szerint Orbán Viktor miniszterelnök felhatalmazást adott ki a Szeged-Szabadka-Bácsalmás vasútvonal felújításáról szóló megállapodás létrehozására.


Fotó: Fritz Gergely
A néhai Nagyvárad-Fiume-tengely újjáélesztésének fontosságát a Csongrád megyei fejlesztési koncepció írta le újra 2007-ben. A román és a szerb partnerrel közösen egy olyan, a páneurópai folyosókat összekötő korridor létrehozását tűzték ki célul, amely a teherszállítás szemszögéből fontos Konstantát és Fiumét köti össze. Ennek a vonalnak a legproblémásabb része a Szeged–Szabadka–Bácsalmás szakasz, aminek száz kilométeréből huszonötön a pálya sincs már meg, a meglevő szakaszok pedig nagyon rossz állapotúak. Érdekességként, ugyanez a koncepció a távlatokban a Hódmezővásárhely–Makó vonalat is továbbépítené Nagyszentmiklós és Temesvár irányába.

A Szeged-Szabadka-Baja vasútvonal rekonstrukciójáról 2011-ben jelent meg megvalósíthatósági tanulmány az Európai Unió támogatásával. Jelenleg Szeged és Szabadka között a 45 kilométeres távolságot a vonat csaknem két óra alatt teszi meg, az észak-bácskai város és Bácsalmás között pedig a sínek jelentős részét felszedték. A Szabadka-Szeged szakasz a jelenleg kapacitásgondokkal küzdő 150-es vonalat is tehermentesíthetné.

A tervek szerint 160 kilométeres óránkénti pályasebességű villamosított, korszerű jelzőberendezésekkel ellátott vonal épülne ki. Ehhez 72,8 kilométernyi pálya felújítására és 24,7 kilométeres új szakasz építésére lenne szükség. A beruházás része lenne tizenöt állomás vagy megállóhely építése, illetve felújítása is. A megvalósíthatósági tanulmány alapján a két ütemben 2027-ig elkészülő beruházás költsége 2011-es áron mintegy 276 millió euró lenne.

Másodközlés az iho.hu cikke alapján.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése