Decemberben a harmadik variációt is be kellett nyújtanunk, amelyben 153 milliós póttámogatást kértünk – összegezte az SZKT tavalyi üzleti tervének alakulását Tóth István Tibor. Az ügyvezető igazgató felsorolta a plusztámogatás indokait: nem kapták meg az új 2-es vonal költségeit a Tisza Volánnal kialakított bevételmegosztási megállapodásban, mivel a 2-es nem januártól állt forgalomba, csak márciustól. Ezt az összeget az önkormányzat megtakarította ugyan az áfával együtt, mégsem adta oda az SZKT-nak. Nem vonta be a város a fizetőparkolásba a javasolt rakodóhelyeket és a fenntartott helyeket, illetve a pályafelújítási munkáknak a töredékét rendelte meg. Apadt a normatív támogatás, elmaradtak a menetdíjbevételek, emelkedtek az energiaköltségek, és nem tudták eléggé csökkenteni a személyi költségeket. Faragtak a kiadásokból azzal, hogy eladtak a készletekből, és csak később álltak forgalomba az új villamosok. A póttámogatást a közgyűlés nem hagyta jóvá, a cég még erősebben spórolt, ennek köszönhető az 55 milliós veszteség, de az is érzékenyen érintette a 4 milliárdos költségvetést.
Jó hír is van
Készül a második önjáró troli. A szerző felvétele. |
- A városvezetés nem veszi tudomásul, hogy az utazások száma csökken, a fizetőutasoké még inkább. Az utasszámlálás hiába mutatja ki, hogy a buszvonalakon jelenik meg kevesebb utas, a Tisza Volán a futott kilométerek alapján számlázza a költségét az önkormányzatnak, a maradékot kapjuk meg mi – teszi hozzá az igazgató. – A bevételeink folyamatosan apadnak, míg a kiadásaink drasztikusan emelkednek. A 2010-es szintnél két éve kevesebb az állami normatív támogatás, tavaly 281 millió volt, nem nőtt az önkormányzat támogatása, 2012-ben 549 milliót ítéltek meg, és apadt a parkolási ágazat bevétele: 782 millió volt. Hiába voltak jelentős tartalékok a rendszerben, azok gyorsan elolvadtak. Idén a 4,3 milliárdos költségvetésünket 189 milliós veszteséggel tervezzük, számítok rá, hogy a közgyűlés ezt sem fogadja el. Csak a villamos és a gázenergia mennyiségi és árnövekedése miatt közel 200 millióval nő a költségünk, emelkednek az anyagköltségek, a dolgozók érdekében 5 százalékos bérfejlesztést tervezünk. Többletteher a felkészülés a 10-es trolivonal januári beindítására is, mert közel 30 járművezetőt és karbantartót kell felvennünk.
Tóth István Tibor tisztázza: a 2013-as év előjele rosszabb, mint a tavalyié, de a semmiből nem lehet többet kihozni. A parkolás idei bevétele 700 millió alá csúszik. Számolnak azzal is, hogy kevesebb utasuk lesz amiatt, hogy januártól emelték a jegy- és bérletárakat, és júliusban újból növelni kényszerülnek a kedvezményes (kismama-, diák- és nyugdíjas-) bérletek díját. Várható, hogy nőnek a parkolási tarifák is, ha az év folyamán az új Nemzeti Mobilfizetési Zrt. kirója a mobilon fizetett parkolásokra érvényes új díját.
- Összességében: ha az állam a szegedi tömegközlekedés 7 milliárdos költségéből 2-2,2 milliárdot áll, az utasoktól pedig 2,6 milliárd folyik be, a fennmaradó 2,2-2,4 milliárdot az önkormányzatnak kellene kipótolnia. Sajnos a város túlnyújtózkodott a takaróján, most kell kellemetlen intézkedéseket hozni, holott a folyamatos utazásszám-csökkenést húsz éve mutatják a felmérések – jegyzi meg az SZKT-vezér. – Remélem, hogy talál az önkormányzat többletpénzt. Nem látom a tulajdonos önkormányzat részéről a gondos gazda elv megvalósulását. A megrendelő és tulajdonos meghasonlott gondolkodásának pedig a mostani helyzet az eredménye: egyrészről csökkenti a bevételt, miközben egyre több teljesítményt követel, amire nincs fedezete - számol be a Delmagyar.hu.
Tóth István Tibor tisztázza: a 2013-as év előjele rosszabb, mint a tavalyié, de a semmiből nem lehet többet kihozni. A parkolás idei bevétele 700 millió alá csúszik. Számolnak azzal is, hogy kevesebb utasuk lesz amiatt, hogy januártól emelték a jegy- és bérletárakat, és júliusban újból növelni kényszerülnek a kedvezményes (kismama-, diák- és nyugdíjas-) bérletek díját. Várható, hogy nőnek a parkolási tarifák is, ha az év folyamán az új Nemzeti Mobilfizetési Zrt. kirója a mobilon fizetett parkolásokra érvényes új díját.
- Összességében: ha az állam a szegedi tömegközlekedés 7 milliárdos költségéből 2-2,2 milliárdot áll, az utasoktól pedig 2,6 milliárd folyik be, a fennmaradó 2,2-2,4 milliárdot az önkormányzatnak kellene kipótolnia. Sajnos a város túlnyújtózkodott a takaróján, most kell kellemetlen intézkedéseket hozni, holott a folyamatos utazásszám-csökkenést húsz éve mutatják a felmérések – jegyzi meg az SZKT-vezér. – Remélem, hogy talál az önkormányzat többletpénzt. Nem látom a tulajdonos önkormányzat részéről a gondos gazda elv megvalósulását. A megrendelő és tulajdonos meghasonlott gondolkodásának pedig a mostani helyzet az eredménye: egyrészről csökkenti a bevételt, miközben egyre több teljesítményt követel, amire nincs fedezete - számol be a Delmagyar.hu.