A 4-es villamosvonal felújítása a Dugonics tértől a kecskéstelepi végállomásig és 3 villamos beszerzése szerepel abban a tömegközlekedési kisprojektben, amelynek a kidolgozásáról a közgyűlés városüzemeltetési és fejlesztési bizottsága döntött. Ezen kívül, ha belefér, pályázik az önkormányzat a Csongrádi sugárút-Rókusi körút kereszteződésben lévő trolicsomópont felújítására is. A három tétel a járulékos tervezési, engedélyeztetési költségekkel együtt nagyjából 2,5 milliárd forint értékű. Az uniós és állami támogatás a becslések szerint 85 százalék lehet, a maradék 15 százalék önerő, a nagyprojekthez hasonlóan. Ezt később pontosítják.
- A testület döntése alapján a polgármesteri hivatal fejlesztési irodája elkészítteti a részletes megvalósíthatósági tanulmányt, hogy őszre engedélyes tervekkel lehessen pályázni a támogatásra. Év végére támogatási döntés és szerződés is születhet - tájékoztatott a szakiroda munkatársa, Pásztor Péter. A beszerzésnek, illetve a kivitelezésnek is bele kell férnie a jövő évbe. Ezt még ugyanis a jövőre záruló uniós költségvetés tömegközlekedésre fordítható maradékpénzeiből kéri a város. A javaslatokat a tavaly decemberben összeállított 10 milliárdos csomagból állították össze, ezek a beruházások a most futó közel 30 milliárd forint értékű nagyprojektből kimaradtak. Most a tervek átfutása miatt kellett redukálni az elképzeléseket, azaz nagy részük a kisprojektben sem lesz benne.
Az elmúlt években többször is volt kisebb-nagyobb karbantartás
a 4-esen, ám még így is súlyosan elavult a pálya állapota.
A szerző felvétele.
|
A 4-es vonal felújítása azonban - az előzetes megvalósíthatósági tanulmány szerint - csak ilyen kevés új járművet indokol. A megvételüket ugyanis társadalmi és gazdasági megtérüléssel kell alátámasztani. A 4-es Dugonics tér és Kecskés közötti szakaszának korszerűsítését és a megállók akadálymentesítését azzal indokolták a szakemberek, hogy a vonal utasforgalma 2005 és 2008 között 20 százalékkal nőtt, naponta 3000 utast szállít. Ehhez képest, mivel a kitérőkben kerülgetik egymást a villamosok, a járat 10 percnél sűrűbben nem közlekedtethető. Az utaslemaradások miatt tavaly óta a 120 férőhelyes Tatra villamosok helyett csatolt szerelvények járnak, hogy egyszerre 200 utast tudjanak elvinni. A sínrendszer a hetvenes években épült, a folyamatos karbantartás ellenére korszerűsítésre szorul, az útátjárók rossz állapotúak.
Másodközlés a Delmagyar.hu cikke alapján.